Från sjukskrivning till stjärnbloggare

Det blir allt vanligare att privatpersoner försöker slå sig igenom bruset för att lyckas nå ut till en så stor skara människor att man sedan kan livnära sig på det. En som lyckats med sin videoblogg är Therese Lindgren.

Att videoblogga gör nästa var och vart annan person kan det kännas, men om man ska lyckas livnära sig på sitt bloggande gäller det att tänka mer som ett företag och vara otroligt strukturerad och fokuserad. För det handlar om att man måste göra otroligt många olika delar själv – och det finns inga genvägar till toppen förutom hårt arbete. Är man ett företag som ska försöka slå igenom bruset och nå ut till sina kunder kan man enkelt ta hjälp av ett bra produktionsbolag i Stockholm och med det få ut det man vill säga. Men för en bloggare handlar det om att lyckas klura ut dessa bitar själv och bli en stjärna på det man gör – allt från redigering till att agera framför kameran. Therese Lindgren lyckade vända en sjukskrivning för depression till att skapa ett av Sveriges mest framgångsrika videobloggs-konto.

3837643-speech-bubble-composed-from-many-people-silhouettes-social-network-concept-vector-eps8

En kanal med ett fokus

Therese säger till tidningen Expressen att hon i en videoblogg kan fokusera mer på att få ut sitt budskap än att prata om sitt privatliv. Hon är gärna personlig, men försöker att inte bli för privat. Och nu när hon blivit så stor känner hon ett större ansvar att prata om mer än bara skönhet och tar upp intressen som ligger henne varmt om hjärtat. Så, kanske har både företag och privatpersoner som bloggar mycket att lära sig av varandra? Företag kan bli mer personliga och privatpersoner kan tänka mer som att de är ett varumärke och att allt de gör kommunicerar.

“När jag har så många som tittar på mig är det helt orimligt att jag bara ska prata om mascaror, det går emot alla mina principer. Nu handlar kanalen till hälften om skönhet och hälften om annat som jag tycker är viktigt, såsom psykisk ohälsa och djurrättigheter.”(läs mer)