Hur säljer man mer produkter i butik?

Många av kundernas köpbeslut tas i butiken. Därför är det viktigt för de företag som säljer sina produkter i butik, att ha en bra exponering. Det gäller också att vara medveten om vad kunderna påverkas av för att kunna öka försäljningen i butik.

Dofter, synintryck och demonstrationer påverkar

Har man en vara som säljs i butik, spelar de olika intrycken från butiken väldigt stor roll för hur mycket varan säljer. I Göteborgs-Posten kan man nämligen läsa om forskning som visar att butiksmiljön styr kundernas tempo, humör och köpbenägenhet. Ett exempel på något som kunderna påverkas av är dofter. Har man till exempel en doftmaskin vid schampohyllan leder detta till att de blir på bra humör och gillar produkten mer. De påverkas även av demonstrationer i till exempel mataffären. Dessa gör att kunderna handlar mer av produkten och ännu mer om det är nära helgen och om en faktisk person presenterar varan. Något annat som kunderna påverkas av är vad de ser. Tar en produkt större plats på hyllan, är kunderna mer benägna att köpa just den varan, medan varor som ligger på hyllan längst ner upplevs som mindre betydelsefulla och attraktiva. Däremot kan varor som är långt upp uppfattas som dyra och de längre ner som lite billigare.

Exponering är väldigt viktigt

För att göra att ens produkter syns bättre, och därmed få kunderna att se dem och vilja köpa dem, måste man exponera dem bra. Till exempel kan man investera i någon typ av butiksställ som man hittar på http://www.displayexperten.se. Det är nämligen så att två tredjedelar av det man handlar, sker under påverkan i affären. Varor som flyttats ut från hyllan och som till exempel exponeras på gaveln ökar i försäljning med flera hundra procent, skriver Dagens Nyheter. Det måste dock finnas en samklang mellan själva varan och varans presentation, för att kunderna ska bli mer köpbenägna. Är produkten man vill sälja diskborstar, så kan de med fördel exponeras i en stor korg. Då uppfattas de som extra billiga och säljer 500 procent bättre än om de hänger i en hylla.

Andra faktorer som spelar in

Något annat som ska påverka kundernas köpvilja är ljuset i butiken. Det sägs att matvaruföretaget Lidl har ett speciellt ljus i sina butiker som gör att deras varor ser billigare ut, skrivs det i Dagbladet. Men även vissa andra knep kan med fördel användas för att locka kunder.

  • Färre varor och fina högar signalerar till kunden att varorna är dyra. Staplar av varor och oordning signalerar det motsatta.
  • Rabatter kan få kunderna att vilja göra fynd, och klubbkort kan leda till att kunderna alltid kommer tillbaka till butiken.
  • Genom att placera lockvaror vid kassan, som tuggummi och tidningar, kan kunderna lockas till ytterligare köp när de redan plockat på sig allt de vill ha.
  • Musiken som spelas i butiken har även den en stor roll i köparnas beteende. Unga människor lockas till köp genom snabb musik, medan alla andra går snabbare till snabb musik och lämnar därmed butiken snabbare.