Marknadsföring och regler

I dag skriver vi om marknadsföringens do’s & don’ts, om SVTs 6-veckorsregel, och hur annonser förändras genom tiderna samt om hur man antingen kan välja att marknadsföra sig själv eller anlita proffs.

Top view portrait of men and women standing together and showing thumbsup sign

Marknadsföring är en naturlig del av näringslivets gilla gång, och har funnit i århundraden fast med olika attribut och namn. Vare sig ett företag väljer att ta hjälp med marknadsföringen av proffs som till exempel Millstone Group eller i stället gör slag i saken i egen regi, är det viktigt att veta vilka man vill nå ut till samt vad man vill säga.

Något som väcker känslor hos många är 1980-talets klassiska reklam, och tittar man ännu längre bort bjuder förgångna tider på annonser som i dag skulle vara totalt förkastliga. I Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur Sveriges annonsbransch revolutionerades på 1800-talet, av Sofia Gumaelius, en kvinna som kom att kallas för ”annonsdrottningen”.

En tabbe som utesluter

Men det är inte alltid helt okej med reklam i vår moderna tid. En sak som det nyligen skrivits om i tidningen är hur Charlotte Perelli inte längre för vara programledare på SVTs Melodifestivalen, med anledning av hennes reklam för Comviq. SVT finansieras nämligen av tv-licensen och gör oberoende produktion, ej påverkad eller hållen av kommersiella intressen. Medverkande i program får exempelvis inte ha märken på sina kläder, som då otillbörligen gynnar ett varumärke framför ett annat. Public Service-bolaget som ägs av staten har en sex-veckorsregel för frilansande programledare, det betyder att de inte får medverka i reklam sex veckor innan och efter framträdande i SVT. En regel som gör det knepigt för frilansande och som kanske rimmar lite illa med dagens medielandskap, men som har en viktig bakomliggande grundtanke. Mer om detta går att läsa om i denna artikel i Aftonbladet.