Populärt med doftmarknadsföring

Att marknadsföra produkter och platser med doft har blivit allt mer populärt. Mängder av företag gör det redan i USA och nu börjat så smått de svenska företagen även haka på.

13323052-composite-image-of-snow-falling

Tidigare har vi skrivit om att butikerna använder sig av olika knep för att locka kunderna till att handla mer. Bland annat har butikerna speciellt ljus, ljud och exponering. Men ett knep som allt fler butiker har börjat använda sig av de senaste åren är att ha doftmaskiner som sprutar ut doft av allt från tvättmedel till kanelbullar. Har man placerat doftmaskiner strategiskt kan detta alltså leda till att kunder blir mer köpsugna.

Populärt i USA

I Mitt i Stockholm kan man läsa mer om det här relativt nya knepet som allt fler marknadsföringsproffs använder sig av. Varför dofterna är så pass effektiva i marknadsföringen och gör så att kunderna handlar mer beror på att hela 75 procent av våra beslut påverkas av dofter. Men bara för att den här typen av marknadsföring är ny i Sverige, betyder det inte att man precis har kommit på den. Det är nämligen så att doftmarknadsföring har varit populärt i många år i USA men det har alltså nu börjat komma mer och mer till Sverige. Doftexperter berättar att det i princip inte går att gå in på ett hotell eller varuhus i USA som inte är doftsatt.

Fler smarta doftknep

Den som använder sig av doftmarknadsföring gör inte alltid det för att sprida en god lukt som lockar kunder. Man kan även använda sig av doft för att dölja en dålig lukt och få kunderna att vilja stanna längre. Exempelvis kan man använda sig av en doft för att neutralisera illaluktande doftpartiklar på en toalett. Detta är speciellt effektivt på ett hotell eller ett annat ställe där man vill marknadsföra själva stället. Det finns dock självklart fler smarta dofttrick än så och några företag som använder speciella doftknep är:

  • Singapore Airlines. Som har en speciell parfym som alla flygvärdinnor använder och som de varma handdukarna som delas ut doftar.
  • Rolls Royce. Som har en doft vid namn ”Old Rolls” på alla nya bilar för att få dem att lukta som bilarna doftade förr.
  • Hela deras affärsidé går ut på att sprida olika typer av dofter.