Restauranganställda får inte ihop privatlivet

bar-1238379_640HRF, Hotell- och Restaurangfacket har gjort en undersökning om sina medlemmars schemaläggning på arbetet och möjlighet till att klara av både arbetsliv och privatliv. Resultatet av undersökningen visar dessvärre dåliga siffror på hur villkoren och vardagen för arbetande inom hotell och restaurang ser ut, där hela 6 av 10 anställda ha svårt att kombinera arbetsliv med sin fritid.

Tidigare inlägg har behandlat PR och marknadsföring och vikten av detta för olika företag, men nu ska det handla om hur villkoren för hotell- och restauranganställda ser ut. Hotell- och restaurangbranschen har länge varit i hetluften gällande liknande frågor kring anställdas villkor och arbetstider, vilket verkligen inte varit bra för branschens marknadsföring och PR. Nu visar nya siffror från Hotell- och Restaurangfacket på att hela 6 av 10 anställda inom hotell och restaurang på grund av dåliga arbetsvillkor har svårt att planera sitt privatliv och sin fritid på grund av oregelbundna arbetsscheman. Det är nu viktigare än någonsin för företagare inom hotell och restaurang att se över sina rutiner för de anställda.

Bristande schemaläggning är det bakomliggande problemet

Undersökningen visar på att bristande schemaläggning inom branschen är vanligt, och att detta leder till att de anställda ofta har svårt att planera sin fritid och sitt privatliv. Flera deltagare i undersökningen berättar att barnomsorg, biobesök, läkarbesök, middagar med familj och vänner och andra situationer där ledighet dragits in. Detta är ett stort problem som gör arbetssituationen för många anställda helt ohållbar. De anställda tvingas många gånger att ställa in sådana aktiviteter på grund av att schemat ändras och att cheferna inte bryr sig. Hotell- och Restaurangfacket menar på att de har kritiserat detta i branschen i åratal, men att det nu en gång för alla måste bli större ordning och reda i schemaläggningen så att anställda ska kunna planera sitt privatliv vid sidan av arbetet. Det är helt oacceptabelt om detta inte förändras, menar Hotell- och Restaurangfacket.

Det finns mycket som inte är hållbart inom branschen. Här är en kampanjfilm från Hotell- och Restaurangfacket från 2014: